logo

(Magyar) Téli vitaminpótlás kókuszvízzel

edzz2019
Készült: Friday January 18th, 2019

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

A hideg, téli hónapokban kevés zöldségnek, gyümölcsnek van szezonja, nehéz elegendő mennyiséget fogyasztani belőlük, ráadásul frissen. Az egészségtudatos emberekben ilyenkor felmerül, mivel tarthatnák szinten vitaminháztartásukat. Abban mindenki egyetért, hogy a téli vitaminpótlás fontos, de nem mindegy, mivel egészítjük ki étrendünket. Mit szólnál a kókuszvízhez?

 

A kókusz áldásos hatásai már Magyarországon is jól ismertek, a legtöbb ember azonban még nincs közeli barátságban a kókuszvízzel, pedig egyre népszerűbb ital lesz a Földnek ezen a táján is. Sőt, sokan összekeverik a kókusztejjel.

 

Lássuk, mi a különbség, és mire is jó ez a folyadék!

 

 

Kókuszvíz, kókusztej – ugyanaz?

Nem. A legfontosabb különbség, hogy a kókusztej és a kókuszvíz a gyümölcs más részeiből származik, és más eljárással jutunk hozzá. Továbbá nem azonos a tápértékük és a felhasználási módjuk sem.

 

A kókuszvíz a zsenge kókuszdió belsejében összegyűlő folyadék. A világ azon szerencsés részein élők, ahol a kókuszt egyenesen a fáról tudják fogyasztani, lyukat fúrnak a még zöld színű gyümölcsre, beledugnak egy szívószálat, és már szürcsölhetik is belőle a friss kókuszvizet.



A kókusztej ezzel szemben a már érettebb kókusz húsának, és a benne található kókuszvíznek a pürésítésével, hígításával keletkezik. A kókusztejet leginkább tehéntej helyettesítésére használhatjunk, de sűrűbb verzióját, a kókusztejszínt, vagy más néven kókuszkrémet főzéshez és sütéshez használhatjuk, pl. ázsiai ételek szaftját tehetjük krémesebbé általa.

 

 

Kókuszvíz – táplál és hidratál

Alacsony kalóriatartalma, de mégis a víznél finomabb, édeskés íze miatt közkedvelt az egészséges étkezés hívei között. Tápláló ital, számos vitamin és ásványi anyag remek forrása. Frissítő hatású, és jól hidratál, ezért a rendszeresen sportolók is előszeretettel fogyasztják. Magas nátrium és kálium tartalma miatt kemény edzések utáni regeneráló italként szokták ajánlani. Izotóniás italnak számít, ami azt jelenti, hogy hasonló a szénhidrát- és ásványi anyag tartalma, mint az emberi vérnek, ezért a szervezetünk könnyen, gyorsan tudja hasznosítani.

 

 

Tápértéke

Ősszel a fáradtság ellen, télen a megfázások és a vitaminhiány elkerülésére, tavasszal a léböjthöz, tisztítókúrákhoz érdemes fogyasztani, nyáron pedig egyszerűen csak egy finom, frissítő ital. Ihatjuk magában, ízesítés nélkül, de keverhetjük gyümölcslevekhez is, vagy készíthetünk vele zöldturmixot, illetve gyümölcsös smoothie-t is.

 

Rostban gazdag, és magas a C-vitamin tartalma. Számos fontos ásványi anyag is megtalálható benne, 1 bögrényi (~2,5 dl) mennyiségben:

  • csak 46 kalória
  • 9 g szénhidrát
  • 3 g rost
  • 2 g fehérje
  • C-vitaminból az ajánlott napi bevitel 10%-a
  • magnéziumból 15%
  • kalciumból 6%
  • mangánból és káliumból 17-17%
  • nátriumból 11%

 

Érdemes tehát megismerkedni ezzel a kellemes ízű, frissítő itallal! Első kóstolásra meglepő, hogy bár édeskés, nem kimondottan kókuszízű, de nagyon finom.

 

Ha még sohasem próbáltad, itt az ideje! Keresd a kedvenc bioboltodban, vagy vásárold meg itt: Biogo.hu